“El poder del llenguatge i les paraules: Moros?”

por Enginyeria Sense Fronteres Illes Balears

jueves 5 de septiembre de 2019

por Enginyeria Sense Fronteres Illes Balears

jueves 5 de septiembre de 2019

Per
què és important:

Amb
l’aprenentatge d’una llengua s’aprèn una manera d’entendre
el món. És per això que hem de ser molt conscients de les paraules
que elegim utilitzar, el seu significat i les conseqüències que pot
tenir utilitzar aquestes paraules.

Diferents
joves, a través de vivències personals, expliquen el concepte de
“moro” i ho contrasten amb a seva acceptació social tot i no
tenir-ne clar el seu significat. S’utilitza com una manera
d’homogeneïtzar a tota una gent que es cataloga com a diferent a
un nosaltres de manera pejorativa, és a dir, com a altre, semblant a
àrab o musulmà, immigrant, inferior.

Objectius:

  • Conscienciar sobre el poder del llenguatge i les paraules. Aprendre que darrera cada paraula, el to i el context on aquesta és nombrada, hi ha un rerefons ideològic.
  • Aproximació i treball sobre la islamofòbia. Conèixer la discriminació que pateixen les persones socialment associades a la paraula “moro”.
  • Desconstruir l’imaginari homogeni i estigmatitzador que es construeix en referència a les persones musulmanes
  • Promoure una visió de les persones musulmanes positiva, heterogènia i de diferents orígens i identitats

Activitat prèvia:

Abans
de veure el vídeo i per poder-lo reflexionar des d’una posició
subjectiva,, es proposa la dinàmica dels gomets de colors.

Objectiu
de la dinàmica:

  • Experimentar la sensació de “formar part d’un grup”.
  • Experimentar la sensació d’exclusió / expulsió social.
  • Observar les respostes dels membres del grup davant d’una situació d’exclusió.

Material
per a dur a terme la dinàmica:

  • Gomets de 4 colors i/o formes diferents

Procediment:

  • L’alumnat es disposa dret i en rotllana amb els ulls tancats.
  • La persona dinamitzadora posarà un gomet al front de tot l’alumnat excepte a una persona, a la qual li posarà un gomet de color o forma totalment diferent, que no coincideixi amb cap dels altres (per exemple negre).
  • L’alumnat ha de fer grups en un temps limitat (per exemple 5 minuts) movent-se per l’aula, però SENSE PARLAR. Hauran d’explicar amb qui i per què s’han agrupat.
  • Sovint la persona que té el gomet diferent es queda sola, tot i que podria passar que algun grup « l’acollís ». Hauran d’explicar amb quin criteri l’han acollit. Quines estratègies han utilitzat per formar el grup sense parlar? Com ha anat? Com s’han sentit? Limitacions? S’han ajudat?

Activitat
1:

Després
de la dinàmica es procedirà a reproduir el vídeo fins el minut
2.30.

“Te
voy a arrancar ese pañuelo de la cabeza”, “Mira mora”, “Vienes
aquí a molestarnos” són només algunes frases que reben les
persones que surten al vídeo. Però realment, la gravetat de les
paraules va una mica és enllà, doncs es senten sotmeses a viure
diferents situacions de violència social pel fet d’estar
socialment catalogades com a “mores”.

Una
vegada s’ha fet el visionat, es recomana escriure en una pissarra
tots aquells mots o sensacions que s’hagin percebut com les més
impactants. Una vegada s’ha elaborat aquesta llista, es proposa
obrir un debat i reflexió pautat:

  • Quines similituds observen entre la dinàmica i el vídeo? Quins són els motius pels que aquestes persones són tractades amb tanta agressivitat i menyspreu?
  • Aquestes situacions d’exclusió, estan realment justificades? Pot ser que la nostra cultura, que és la que jutja ‘les altres’, hagi de resoldre problemes greus de convivència, masclisme, etc? És motiu suficient no conèixer ‘les altres cultures’ per discriminar-les?
  • Creieu que les paraules que utilitzem importen? Creieu que les paraules poden estigmatitzar persones i cultures?
  • Creieu que utilitzar segons quines paraules pot tenir conseqüències? Creieu que segons quines paraules, com les diguem i en quin lloc ho fem, pot ser un acte de violència?

Activitat
2:

Per
acabar, es disposen dos vídeos per a que l’alumnat pugui aprofundir
sobre el poder del llenguatge a l’hora de nombrar i, per tant,
classificar les diferents realitats socials.

Per
treballar que les paraules i les expressions que discriminen tenen un
rerefons històric, basat en relacions de poder entre cultures, es
proposa visionar i reflexionar el següent vídeo:

Seis
expresiones racistas que se nos escapan cada dia

Disponible
a https://www.youtube.com/watch?v=f7E1V5mqlJU

Per
treballar com les paraules i com nombrem i cataloguem les persones,
pot intervenir en els seus processos de socialització i
desenvolupament:

#YoNoSoyTrapacero#YoNoSoyTrapacera

Disponible
a https://www.youtube.com/watch?v=DqBvpWbmdkQ

Vocabulari específic:

Prejudici, estereotip, discriminació, exclusió i inclusió social.

Descarrega en PDFhttp://educomunica.isf.es/wp-content/uploads/sites/40/2019/09/Moro_maq.pdf

La entrada “El poder del llenguatge i les paraules: Moros?” aparece primero en Foro Comunicación, Educación y Ciudadanía.

0 comentarios

Enviar un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.